Beter leren in de praktijk / WISH

Het project Beter leren in de (beroeps)praktijk richtte zich op het onderzoeken en ontwikkelen van een praktische tool om het leren op school en het leren in de (beroeps)stage beter aan elkaar te verbinden. De tool, genaamd WISH, ondersteunt studenten bij het ontwikkelen van zelfregulatie en het maken van transfers (bijvoorbeeld van school naar de werkplek en andersom). Door het verbeteren van zelfregulatie verkleinen leerlingen het gat tussen de door hen verwachte en de werkelijke prestatie. WISH staat voor een vierstappenplan van Wensen-Inbeelden-Struikelblokken-Handelen. Met behulp van oefeningen en gevisualiseerde praktijksituaties benoemen leerlingen leerwensen. Vervolgens confronteren ze hun wensen met mogelijke struikelblokken of obstakels. Daarna plannen ze acties om deze obstakels het hoofd te bieden.
Het project besloeg de periode 2010-2014 en was een samenwerking tussen de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), vier roc’s en kenniscentrum ECABO. Bij het project is een boekje uitgegeven: WISH. Zelfregulatie als hefboom voor competentieontwikkeling. Ik ben co-auteur van hoofdstuk 2, WISH in de mbo-opleiding. Bij het project zijn ook een WISH-app en een training voor docenten en praktijkopleiders van bedrijven ontwikkeld.
Meer informatie over de publicatie en de WISH-app vindt u op www.han.nl/onderzoek/werkveld/projecten/blip. Voor WISH-trainingen kunt u contact opnemen met Stichting Praktijkleren. De WISH trainingen worden door mij verzorgd.

Beter leren in de praktijk / WISH