Het project Beter leren in de (beroeps)praktijk richtte zich op het onderzoeken en ontwikkelen van
een praktische tool om het leren op school en het leren in de (beroeps)stage beter aan elkaar te
verbinden. De tool, genaamd WISH, ondersteunt studenten bij het ontwikkelen van zelfregulatie en het
maken van transfers (bijvoorbeeld van school naar de werkplek en andersom). Door het verbeteren van
zelfregulatie verkleinen leerlingen het gat tussen de door hen verwachte en de werkelijke prestatie.
WISH staat voor een vierstappenplan van Wensen-Inbeelden-Struikelblokken-Handelen. Met behulp van
oefeningen en gevisualiseerde praktijksituaties benoemen leerlingen leerwensen. Vervolgens
confronteren ze hun wensen met mogelijke struikelblokken of obstakels. Daarna plannen ze acties om
deze obstakels het hoofd te bieden.
Het project besloeg de periode 2010-2014 en was een samenwerking tussen de Hogeschool Arnhem
Nijmegen (HAN), vier roc’s en kenniscentrum ECABO. Bij het project is een boekje uitgegeven:
WISH. Zelfregulatie als hefboom voor competentieontwikkeling. Ik ben co-auteur van hoofdstuk 2,
WISH in de mbo-opleiding. Bij het project zijn ook een WISH-app en een training voor docenten en
praktijkopleiders van bedrijven ontwikkeld.
Meer informatie over de publicatie en de WISH-app vindt u op www.han.nl/onderzoek/werkveld/projecten/blip.
Voor WISH-trainingen kunt u contact opnemen met Stichting Praktijkleren. De WISH trainingen worden
door mij verzorgd.